بصير احمد دولت آبادى

468

شناسنامه افغانستان ( فارسى )

كودتاى محمد داوود يعنى به تاريخ 18 سرطان 1352 يكصد و بيست تانكيست روسى وارد كابل شد و در ميان قواى زرهدار شايع گرديد كه ايشان جهت آموزش كاربرد تانكهاى 26 براى افراد نظامى افغانى به افغانستان آمده‌اند . و هم تمرين مىنمايند كه شاه و اعضاى كابينه و شورا از تانكها و تانكيستهاى جديد ديدن مىكنند . اين تانكيستها را در كلوپ عسكرى جابه‌جا كردند . و همينها بودند كه در كودتاى 26 سرطان تانكها را به سوى ارگ و راديو كابل هدايت مىكردند . » « 1 » خوب اگر اين‌طور بوده ظاهر خان هم به نحوى در قضيه دخالت داشته است ، ولى گمان نمىرود كار به اين سادگى پيش رفته باشد . شايعاتى كه مرحوم فرهنگ به آن اشاره كرد به حقيقت نزديك‌تر است . به محض اين كه جابه‌جايى در ارتش صورت گيرد ، تحليل‌گران احتمال تعويض قدرت مىدهند . از اين‌گونه احتمالات در عصر كودتا و انقلاب زياد ديده شد كه البته خيلى كم به واقعيت گراييد . هرچه بود كودتاى داوود خان به عنوان كودتاى سفيد - كه چندان هم سفيد نبود - با طرح زيركانهء وى به پيروزى رسيد . اولين بيانيهء وى كه دستخط آن چاپ شده است از طريق راديو كابل و بعد جرائد كشور پخش شد : بسم اللّه الرحمن الرحيم « خواهران و برادران عزيز ، سلام بنده در طول مدت مسئوليتهاى مختلف در خدمت وطنم هميشه

--> ( 1 ) . دسايس و جنايات روس در افغانستان ، ص 226 .